درباره مایداس ( MIDAS )

میز صدای کامل

مایداس از روزهای ابتدایی آغاز به کار خود در اوایل دهه‏ ۷۰ میلادی همواره به عنوان نامی پرآوازه و پیشتاز در عرصه تولید میزهای صدا به شمار می ‏آید و با تولید مجموعه ‏ای از تاثیرگذارترین و ماندگارترین میزهای صدا، حضوری پرافتخار را در صنعت صوتی حرفه ‏ای از خود به نمایش گذاشته است به طوری‏که امروزه با داشتن نزدیک به نیم قرن تجربه و کارنامه‏ درخشان به عنوان یکی از پیشتازان این صنعت به حساب می ‏آید....(ادامه)
۴ اسفند ۹۵ - نویسنده: اشکان افخمی
اجرای ناب ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی طلائی شد


ارکستر سمفونیک تهران با هشتاد و سه سال قدمت، بزرگترین و قدیمی‌ترین ارکستر سمفونیک کشور محسوب می شود. این ارکستر در سال ۱۳۱۲ به وسیله غلامحسین مین‌باشیان و با نام «ارکستر بلدیه» آغاز به فعالیت نمود و تا به امروز نوازندگان و رهبران نامدار و بزرگ متعددی را در دوران مختلف تجربه کرده است. سال گذشته رهبری این ارکستر به یکی از پر افتخارترین رهبران ایرانی در موسیقی کلاسیک جهان، شهرداد روحانی سپرده شد.


شهرداد روحانی ۶ خرداد ۱۳۳۳ در تهران، متولد شد. وی در سن پنج سالگی نواختن ویولن را نزد پدرش آغاز کرد و هنگامی که وارد هنرستان موسیقی تهران شد، نواختن پیانو را آموخت. شهرداد روحانی پس از تحصیل در هنرستان موسیقی تهران به اتریش سفر کرد و در آکادمی موسیقی وین در رشته رهبری ارکستر و آهنگسازی فارغ التحصیل شد. وی در اوایل دهه هشتاد میلادی، بورس تحصیلی برای ادامه تحصیل و مطالعۀ موسیقی در دانشگاه یو سی ال ای را پذیرفت و به ایالات متحده سفر کرد و در رشته رهبری ارکستر و آهنگسازی فیلم ادامه تحصیل داد. همزمان به مدت ۱ سال به عنوان دستیار رهبر ارکستر سمفونیک COTA و بعد به مدت ۵ سال به عنوان مدیر و رهبر دائم این ارکستر فعالیت کرد.
او رهبری بسیاری از ارکسترهای معتبر را به طور مهمان بر عهده داشته که از آن جمله می‌توان به رهبری ارکستر سلطنتی فیلارمونیک لندن، ارکستر سمفونی مینسوتا، ارکسترسمفونی کلرادو، ارکسترسمفونی سن دیگو، ارکسترسمفونی ایندیاناپولیس، ارکسترسمفونی نیوجرسی، ارکستر فیلارمونیک زاگرب و ارکسترسمفونی جوانان آمریکا اشاره کرد. از کارهای دیگر وی ساختن موسیقی افتتاحیه و آرم رسمی بازیهای آسیایی به سفارش کمیته المپیک آسیایی میباشد که این اثر با ارکستر سمفونیک بانکوک به همراه گروه ۲۰۰ نفری کُر اجرا شد. یکی دیگر از برنامه های موفق وی اجرای کنسرت سرزمین مادری یانی در آکروپلیس یونان بود که همه قطعات اجرا شده را شهرداد روحانی برای ارکستر تنظیم و رهبری نمود و خود اجرا کننده ویولن در یکی از آهنگ های این کنسرت بوده است.


روحانی از اوایل دهه هشتاد شمسی به عنوان رهبر میهمان همکاری خود را با ارکستر سمفونیک تهران آغاز کرد و در سال گذشته به عنوان رهبر دائمی ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شد و اجراهای بسیار زیبا و ماندگاری را برای هنر دوستان ایرانی رقم زده است شهرداد روحانی با گروه ۱۰۰ نفره خود ، تور بزرگی را در ایران آغاز کرده است. تور کنسرت ارکستر سمفونیک تهران با ۵ اجرا در استان های بوشهر و خوزستان، در شهرهای عسلویه، بوشهر، اهواز و منطقه آزاد اروند انجام شد و این اجراها با استقبال علاقمندان مواجه شد و توانست توجه بسیاری از مخاطبان موسیقی را به خود جلب کند.
 
شهرداد روحانی در این باره گفت : "خیلی خوشحالم که در کنار شما برنامه اجرا می کنیم و امیدوارم این برنامه ها تداوم یابد. وی افزود در تمام مدت فعالیت هنری و حرفه ای ام برای اولین بار است که قطعه‌ی خلیج همیشگی فارس را در کنار آب‌ های خلیج فارس اجرا می‌کنم و در این باره بسیار احساس لذت، غرور، سربلندی و سرافرازی می کنم. "
 

با توجه به نوع صدا دهی ارکستر سمفونیک، برای صدابرداری این ارکستر در سالن های متعدد می بایست از سیستم میکسری استفاده می شد که به خوبی پاسخگوی این اجراها باشد و این درست همان جائی ایست که وقتی صحبت از انتخاب توسط حرفه ای ها به میان می اید مایداس همیشه انتخاب اول است. در این تور کنسرت ها یکی از صدابرداران با سابقه و تراز اول کشور، بهروز منزه، ارکستر سمفونیک تهران و شهرداد روحانی را همراهی کردند. آقای منزه که مدیریت صدابرداری این تور کنسرتی را بر عهده داشتند در مورد سختی ها و حساسیت های کار و سیستم مورد استفاده برای این اجراها چنین می گویند :
 
"کارکردن با استاندارهای استاد شهرداد روحانی بسیار سخت و دشوار است و جلب رضایت و تایید ایشان کار ساده ای نیست. بنابراین کار با آقای روحانی و رضایت ایشان برای ما یک موفقیت محسوب می شود. همانطور که می دانید کار با چنین گروهایی که سازهای متعدد دارند بسیار دشوار است. چون هر نوازنده از ساز متفاوتی استفاده کرده و بر اساس تعدد و تنوع سازها باید دقت بسیار زیادی به کاربرده شود، چون صدای هر گروه سازی و حتی در مواردی هریک از سازها بسیار اهمیت دارد و صدای مطلوب آنسامبل (ensemble) در جریان تجمیع دقیق و درست در صدابرداری و میکس امکان پذیر است که در نهایت منجر به یک اجرای خوب می شود و مخاطب یک اثر و یک کار شنیدنی را تجربه میکند."
 

از مهمترین مسائل در اجراهای زنده زمان است. شما باید بتوانید درکمترین زمان ممکن تمامی تنظیمات را دقیق انجام دهید. ایجاد هماهنگی بین نوازندگان در هنگام ساند چک بخصوص در زمانی که تعداد نوازندگان بسیار زیاد است و همچنین شرایط آگوستیکی و صدا دهی متفاوت در هرسالن ، همگی از چالشهای بزرگ ما بودند. در چنین شرایطی است که شما وقت بسیار زیادی ندارید. بنابراین باید از ثانیه های خود به درستی و دقت فراوان استفاده کنید. حال تصور کنید در اجراهایی که به صورت تور و پشت سر هم برگزار میشود، شما با اجراهای متوالی در شهرهای مختلف مواجه هستید. یعنی هر شب ، در یک شهر متفاوت و در یک سالن متفاوت باید کار کنید در نتیجه سیستم ها باید سریعا نصب شده و آماده کار شود.


اینجاست که تجهیزات حرفه ای، توانمند و مناسب شما را در انجام کار حمایت میکنند تا شما ثانیه هایی با آرامش و با اطمینان داشته باشید. ما برای این اجرا از سیستم دیجیتال MIDAS سری PRO-1 استفاده کردیم. سیستم های دیجیتال مایداس واقعا در امکانات و نحوه کارکرد بسیار عالی عمل میکنند. اینکه شما میتوانید تنظیمات پیش فرض خودتون رو روی دستگاه ثبت و ذخیره کنید و در موارد مورد نیاز در بستر اتوماسیون پیشرفته دستگاه از آن بهره مند شوید، از ویژگی های منحصر بفرد سیستم دیجیتال مایداس می باشد.
همچنین محیط نرم افزاری دستگاه و قرار گیری دکمه ها، ناب ها و فیدرها بسیار مناسب طراحی شده اند و واقعا هنگام کار با این سیستم اطمینان و آرامش کامل را برای صدابردار مهیا میسازد. پیش تقویت کننده های بی نظیر مایداس به روی ورودی های میکروفن باعث میشود تا واقعا صدای گرم و قوی داشته باشید، افکت ها، اکولایزرها و کمپرسورهای این سیستم خیلی دقیق و بی نقص کار می کنند. باید بگویم تامین برق و انرژی همیشه از موارد مهم برای سیستم های صوتی محسوب می شود بطوریکه، خیلی از سیستم ها با افت ولتاژ و یا با ژنراتورها به درستی کار نمیکنند و واقعا شما را دچار مشکل میسازند. اما سیستم های MIDAS با هر مشکل و سختی در تامین برق ، به خوبی و دقت کار میکنند. مورد دیگر، وجود شرایط خاص مثل رطوبت و گرد و خاک است که خیلی از سیستم ها در محیط های مرطوب و یا وجود گرد و خاک دچار اختلال میشوند اما با MIDAS خیلی راحت و بدون کوچکترین مشکلی کار انجام می شود.



با توجه به نوع صدا دهی ارکستر سمفونیک، برای صدابرداری این ارکستر در سالن های متعدد می بایست از سیستم میکسری استفاده می شد که به خوبی پاسخگوی این اجراها باشد و این درست همان جائی ایست که وقتی صحبت از انتخاب توسط حرفه ای ها به میان می اید مایداس همیشه انتخاب اول است. در این تور کنسرت ها یکی از صدابرداران با سابقه و تراز اول کشور، بهروز منزه، ارکستر سمفونیک تهران و شهرداد روحانی را همراهی کردند. آقای منزه که مدیریت صدابرداری این تور کنسرتی را بر عهده داشتند در مورد سختی ها و حساسیت های کار و سیستم مورد استفاده برای این اجراها چنین می گویند :
 
آقای منزه در ادامه افزودند : "خیلی خوشحال هستم که سیستم های این چنینی در حرفه صدا در ایران وجود دارد و ما را به سمت جهانی شدن و بروز شدن در امر صدا برداری سوق می دهد و باعث شده است تا تمام کسانی در این حرفه فعالیت دارند بخصوص نسل جوانتر کاملاً به روز شوند و استانداردهای این حرفه را بیاموزند و امیدوار هستم نسل جوانتر از این امکانات برای حرفه ای تر شدن و ارائه یک کار بسیار با کیفیت و عالی استفاده کنند. در پایان خیلی خوشحالم که تور بزرگ ارکستر سمفونیک تهران به خوبی و با کیفیت مورد نظر استاد شهرداد روحانی، برگزار شد و با استقبال بسیار خوب مخاطبین مواجه شد."
 


پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را هم ببینید:
درخشش MIDAS در جشنواره موسیقی فجر
جشنواره بین المللی موسیقی فجر که مهمترین گردهمایی و فستیوال برای ارائه آثار موسیقیایی در ایران محسوب میشود هر ساله در بهمن ماه و توسط هنرمندان وگروه های مختلف ایرانی و بین المللی در سبک های متفاوت برگزار میگردد. سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در بهمن ماه ۱۳۹۵ در تهران و در قالب سبک های متنوع در تالار وحدت، سالن رودکی، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، سالن میلاد نمایشگاه و برج میلاد تهران برگزار شد که 3 سالن از این ۶ سالن مجهز به سیستمهای دیجیتال MIDAS بودند.

Copyright © 2016 کلیه حقوق این وبسایت برای "ارتباط صدای گویا" محفوظ است.
music-group.com  |  خانه  | ertebat-sg.com