برای مطالعه دیگر برندها



تاریخ مایداس و کلارک تکنیک

شامل:
  • تاریخچه و سیر تحولات برندهای مایداس و کلارک تکنیک.
  • داستان مایداس از کجا آغاز شد.
  • دستاوردها و جوایز مایداس و کلارک تکنیک.

در سال 1970 مایداس ( MIDAS ) توسط جف بایرز ( Jeff Byers ) و چارلز بروک ( Charles Brooke ) تحت عنوان "مایداس امپیلی فیکیشن" ( MIDAS Amplification ) آغاز به کارکرد.
در ابتدا محصولات این شرکت محدود به ساخت آمپلی‌فایرهایی برای سازهای موسیقی بود اما خیلی زود جف بایرز ( Jeff Byers ) با ارائه ایده‌ای جدید برای طراحی و تولید تجهیزات صوتی حرفه‌ای فصل تازه‌ای را برای حضوری پرافتخار در صنعت صدای حرفه‌ای گشود. در سال 1972 خط تولید محصولات مایداس به ساختمانی در خیابان استن هوپ ( STANHOPE ) لندن ، درست در همسایگی شرکت مارتین اودیو ( MARTIN AUDIO ) انتقال یافت ، دیری نگذشت که این دو همسایه در پی تبادل ایده‌های منحصر به‌ فرد خود به نقاط مشترکی برای طراحی و تولید یک سیستم صوتی حرفه‌ای دست یافتند. میکسر این سیستم ترکیبی از ماژول‌های متنوعی بود که هر کدام از آن‌ها متناسب با تنوع ورودی‌ها و فیلترهای خاص خود امکان تولید صدای مطلوبی را فراهم می‌ساخت .
البته این سیستم با توجه به استانداردهای امروز در صنعت صدای حرفه‌ای بسیار ساده و فارغ از پیچیدگی بود ، اما همان سیستم ساده که بعدها به PRO4 شهرت یافت ، زمینه‌ساز و پشتوانه اصلی طراحی و تولید میکسرهای سری XL مایداس شد . حضور موفق این سیستم در پی همراهی با گروه مشهور سوپر ترمپ ( SUPERTRAMP ) در تور کنسرت‌های آن‌ها بر اساس آلبومی به نام جنایت قرن در سال 1974 منجر به کسب تجربه‌های منحصر به ‌فردی برای جف بایرز ( Jeff Byers ) طراح متفکر مایداس شد .

در همان سال برادران کلارک فیل و تری کلارک (Philip AND Terry Clarke) مرکز تحقیقاتی کلارک تکنیک (KLARK TEKNIK) را تأسیس کردند.
پیشگامی آن‌ ها در طراحی، توسعه و مهندسی تجهیزات الکترونیکی خیلی زود منجر به ساخت پیشرفته‌ ترین و حرفه‌ای‌ ترین پردازشگرهای الکترونیکی صدا، همچون دستگاه‌های اکولایزر، پردازشگرهای داینامیکی و مبدل‌ های صوتی شد.

در واقع ایده‌های منحصر به‌ فرد آن‌ها در طراحی و مهندسی، منجر به ساخت اولین دستگاه افکت دیجیتال، مدل DN780 ، و ایجاد تحولی در طراحی و ساخت اکولایزر ها گردید، به‌ طوری‌ که نتیجه آن عرضه اکولایزر DN370 و البته محبوب‌ ترین اکولایزر گرافیکی یعنی DN360 بود .
فیلیپ و تری کلارک

در سال 1975 مایداس اولین میکسر مخصوص خود را برای شرکت خدماتی برادران کلر ( CLAIR ) در آمریکا ساخت، که این شرکت از آن در کنسرت‌های هنرمندان بزرگ و نامی آن زمان همچون : الویس پریسلی ( ELVIS PRESLEY ) ، گروه یِس ( YES ) ، بیلی جول ( BILLY JOEL ) و د بیچ بویز ( THE BEACH BOYS ) استفاده کرد . شرکت برادران کلر ( CLAIR ) که حرفه‌ای‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت خدماتی جهان محسوب می‌شود ، از مشتریان و همراهان همیشگی مایداس بوده و هست.
در سال 1977 ، مایداس اقدام به طراحی و ساخت میکسر بزرگی در سه بخش برای گروه افسانه‌ای پینک فلوید (PINK FLOYD) کرد. این میکسر در تور کنسرت‌های جهانی این گروه بانام حیوانات یا انیمالز (ANIMALS) گروه را همراهی کرد .
راجر واترز
در پی موفقت سال 1997 این شرکت برای تور کنسرت‌های جهانی پینک فلوید (PINK FLOYD) بانام دیوار یا دِ وال (THE WALL) میکسری ویژه طراحی و تولید کرد که قابلیت ایجاد صدای کواترافونیک را داشت و عامل موفقیت یکی از ماندگارترین تور کنسرت‌های تاریخ موسیقی معاصر شد .

سپس با دریافت سفارشی نوبت به ساخت میکسری جدید برای ضبط صدا در تور کنسرت‌های جهانی فرانک زاپا (FRANK ZAPPA) رسید. این میکسر که PRO 5 نام داشت قابلیت ضبط مولتی ترک (MULTITRACK) را به‌طور هم‌زمان بر روی 24، 8 و 2 تراک به‌طور مجزا فراهم می‌ساخت.
سال 1987 آغاز همکاری نزدیک و مشترک مایداس و کلارک تکنیک (KLARK TEKNIK) بود و این‌ زمانی بود که نام مایداس با اجراهای زنده و کنسرت‌ها عجین شده بود. حاصل این همکاری طراحی و تولید میکسر افسانه‌ای XL 3 در سال 1990 و معرفی آن به دنیای حرفه‌ای صدا بود.
XL 3 فرانک زاپا در کنار PRO 5

در پی استقبال بی‌ نظیر از این میکسر مایداس بر آن شد تا در سال 1995 میکسر XL 4 را تولید کند که همچنان محبوب‌ ترین میکسر صدا در میان صدابرداران جهان به شمار می‌آید .
دهه 90 را مایداس با طراحی و تولید یکی دیگر از محصولات پرطرفدار خود یعنی میکسر های سری هریتیج (HERITAGE) و به‌ خصوص مدل H 3000 به پایان رسید و این محصول تبدیل به معیار کامل و جامعی در دنیای صدای حرفه‌ای برای صدابرداران انواع برنامه‌های زنده و به‌ خصوص کنسرت‌ها شد به ‌طوری‌ که در سال 2001 در 8 تور کنسرت از 10 تور برتر جهان از میکسر های مایداس استفاده شد.
H 3000
سرانجام هزاره سوم از راه رسید و پیشرفت تکنولوژی در زمینه دیجیتال مایداس را بر آن داشت تا با تکیه‌ بر کارنامه درخشان و پرافتخار خود ، سیستم دیجیتال شگفت‌ انگیز و منحصر به ‌فرد XL 8 را به دنیای حرفه‌ای صدا معرفی کند . با ارائه این سیستم ، تعریف جدیدی از به کار گیری فن آوری دیجیتال در تولید میکسر های صدا شکل گرفت و عبارت "دیجیتال با کیفیت مایداس" (DIGITAL GOES MIDAS) مهر تأییدی بر کیفیت برتر سیستم های دیجیتال مایداس شد.
میکسر XL 8

سری  PRO
اکنون مایداس حضور خود را در عرصه دیجیتال نیز به اثبات رسانده و نوبت آن بود تا این فن‌آوری پیشرفته را با تولید محصولات متنوع‌تر گسترش دهد.
طراحی و تولید سیستم‌های صدابرداری سری PRO همچون PRO 9 ، PRO 6 ، PRO 3 ، PRO 2 و PRO 1 فصل تازه‌ای بود برای همه ‌گیر شدن مایداس در عرصه دیجیتال.
و حال پس از گذشت نزدیک به نیم‌قرن حضور پر افتخار ، مایداس تنها انتخاب صدابرداران حرفه‌ای محسوب می‌شود و ضمن پیشرو بودن در طراحی و تولید باکیفیت‌ ترین و مطمئن‌ ترین محصولات صوتی ، حرفه‌ای همچنان ارائه‌ کننده تازه‌های شگفت‌انگیز است.

دستاورد های مایداس

جوایز اجراهای زنده در 1993
جایزه اجرای زنده در 1993 و جایزه Tin Ear در
جایزه پلازا برای کیفیت محصول در 1996
جایزه Tin Ear در 1997
جایزه میپا 2012
جایزه میپا 2013
جایزه NAMM TEC Nominee در 2014

دستاورد های کلارک تکنیک

جایزه اجرای زنده در 1995 و 1996
جوایز اجرای زنده و Tin Ear در 1996
جایزه اجرای زنده در 2002
جایزه NAMM TEC Nominee در 2012
جایزه NAMM TEC Nominee در 2014

Copyright © 2016 کلیه حقوق این وبسایت برای "ارتباط صدای گویا" محفوظ است.
music-group.com  |  خانه  | ertebat-sg.com